Δευτέρα, 17 Απριλίου 2017

Χριστός Ανέστη: Γιατί γιορτάζουμε τα μεσάνυχτα την Ανάσταση;

Το πρωί του Μεγάλου Σαββάτου γιορτάζουμε την «θεόσωμον ταφήν» και την «εις άδου κάθοδον», δηλαδή την ταφή του Κυρίου και την κάθοδό Του στον Άδη. Ποια ακριβώς ώρα ωστόσο ξεψύχησε ο Ιησούς στον Σταυρό; Και γιατί γιορτάζουμε τα μεσάνυχτα την Ανάσταση;


Αφού ξεψύχησε ο Ιησούς στον Σταυρό, έγινε η ταφή Του. Ήταν δε το απόγευμα της Παρασκευής. (Η Εκκλησία έκρινε ορθό να αφιερώσει ιδιαίτερη μέρα προς τιμήν και μελέτη του μυστηριώδους αυτού γεγονότος).
Στη συνέχεια συγκεντρώθηκαν οι αρχιερείς και οι φαρισαίοι στον Πόντιο Πιλάτο και τον παρακάλεσαν να ασφαλίσει τον τάφο του Ιησού για τρεις ημέρες διότι, καθώς έλεγαν, «έχουμε υποψία μήπως οι μαθητές Του, αφού κλέψουν την νύχτα το ενταφιασμένο Του σώμα κηρύξουν έπειτα στο λαό ως αληθινή την ανάσταση την οποία προείπε ο πλάνος εκείνος, όταν ακόμη ζούσε· και τότε θα είναι η τελευταία πλάνη χειρότερη της πρώτης». Και, αφού πήραν την άδειά του, έφυγαν και σφράγισαν τον τάφο τοποθετώντας εκεί για ασφάλεια του κουστωδία, δηλαδή στρατιωτική φρουρά.
Η ακριβής ώρα της Ανάστασης του Ιησού αποτελεί ένα σημείο προβληματισμού και διαφωνίας μεταξύ των μελετητών, αφού κανένας από τους Ευαγγελιστές δεν κάνει σαφή αναφορά σε αυτήν.
Ο Ματθαίος αναφέρει: «Οψέ Σάββατων τη επιφωσκούση εις μί­αν σαββάτων», προσδιορίζοντάς την μέχρι την ανατολή του η­λίου την πρώτη ημέρα της εβδο­μάδος, εννοώντας την Κυριακή. Ο δε Λουκάς αναφέρεται στη πρώτη ημέρα της εβδομάδας, τα βαθιά χαράματα: «Τη δε μια των σαββάτων, όρθρου βαθέως ήλθον επί το μνήμα». O Ιωάννης, πάλι, κάνει λόγο για την πρώτη ημέρα της εβδομάδας, όταν ήταν ακόμα σκοτάδι: «Έρχεται πρωί σκοτίας έτι ούσης εις το μνημείον». Και ο Μάρ­κος συμφωνεί ως προς την ημέρα, αλλά προσδιορίζει το χρόνο μετά τη δύση του ηλί­ου: «Λίαν πρωί της μιας σαββάτων έρχονται επί το μνημείον ανατείλαντος του ηλίου».
Είναι φανερό επομένως πως όλοι οι Ευαγγελιστές συμφωνούν ως προς την ημέρα, Κυριακή, αλλά δίνουν διαφορετικές εκδοχές ως προς την ώρα της Αναστάσεως. Αυτό πιθανότατα συμβαίνει γιατί δεν τους ενδιέφερε ιδιαιτέρως η ώρα, αλλά θεωρούσαν καθοριστικής σημασίας την επιβεβαίωση της ημέρας. Κι αυτό γιατί ήθελαν να τονίσουν ότι έγινε ακριβώς όπως το είχε πει ο Ιησούς στους μαθητές Του, «αποκτανθήναι και τη τρίτη ημέρα εγερθήναι», δηλαδή ότι θα καταδικαστεί σε θάνατο, αλλά την τρίτη ημέρα θα αναστηθεί. Αυτό λοιπόν που επιθυμούσαν οι Ευαγγελιστές ήταν να γίνει σαφές ότι, πράγματι, αναστήθηκε ο Ιησούς την τρίτη ημέρα.
Ο Ιησούς ξεψύχησε το μεσημέρι της Παρασκευής. Μέχρι τα μεσάνυχτα της Παρασκευής είναι η πρώτη μέρα, μέχρι τα μεσάνυχτα Σαββάτου είναι η δεύτερη μέρα, οπότε πρέπει να αναστήθηκε από τις 00.01 τα ξημερώματα της Κυριακής μέχρι και τα μεσάνυχτα της ίδιας ημέρας.
Γι’ αυτό και η Ορθόδοξη Εκκλησία έχει ορίσει ως ώρα της Ανάστασης ακριβώς τη στιγμή που ξεκινάει η τρίτη ημέρα, με το σκεπτικό πως, όποτε κι αν αναστήθηκε ο Χριστός, η σωστή ώρα περιέχεται μέσα στην Κυριακή.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.