Πέμπτη, 15 Ιουνίου 2017

Η πρώτη (;) φορά που ο Ορέστης Μακρής υποδύθηκε τον "Μπεκρή" στο θέατρο και ο ύμνος που γράφτηκε για την ερμηνεία του

Ένας από τους αγαπημένους Έλληνες ηθοποιούς του ασπρόμαυρου ελληνικού κινηματογράφου ήταν και ο Ορέστης Μακρής, ο οποίος αγαπήθηκε πολύ τόσο με το ραφιναρισμένο κωμικό του ταλέντο σε σειρά ταινιών, όσο και με την εξαιρετική δραματική ερμηνεία του στον "Μεθύστακα" του Γιώργου Τζαβέλλα, την πρώτη ελληνική ταινία που έκοψε πάνω από 300.000 εισιτήρια. Ο Μακρής βέβαια ήταν και ένας σπουδαίος θεατρικός ηθοποιός, ο οποίος είχε πολλές φορές υποδυθεί σ' ένα κωμικό όμως πλαίσιο το ρόλο του μεθύστακα, ήδη από τη δεκαετία του '30. Σ' όλες τις βιογραφίες του Μακρή, που έχω διαβάσει στο διαδίκτυο, αναφέρεται ότι η πρώτη του θεατρική εμφάνιση στο ρόλο του μπεκρή, πραγματοποιήθηκε το 1932 στα πλαίσια της επιθεώρησης "Παπαγάλος". Ωστόσο, αυτή η πληροφορία φαίνεται ότι δεν είναι απόλυτα ακριβής, καθώς ο Μακρής είχε δώσει ρεσιτάλ γέλιου υποδυόμενος έναν τύπο μπεκρή σε μια επιθεώρηση, που παρουσιάστηκε στο κοινό της Θεσσαλονίκης το Μάιο του 1931.
Πρόκειται για την επιθεώρηση "Παριζιάνα", που παρουσιάστηκε από το θίασο της Οπερέτας Οικονόμου στο θέατρο Μεγάλου Αλεξάνδρου στη Θεσσαλονίκη από τις 16 Μαΐου. Ήταν μια από τις πολλές παραστάσεις που ο θίασος Οικονόμου παρουσίασε στην πόλη το Μάιο και τον Ιούνιο του 1931 ξεκινώντας από την οπερέτα "Λοχαγός Λιλλή" του Σακελλαρίδη και συνεχίζοντας με το "Χαμίνι της Μονμάρτης", την "Παριζιάνα" και τη "Ριρίκα". Μέλη του θιάσου ήταν αρκετοί εκλεκτοί ηθοποιού του μουσικού θεάτρου, όπως η Κοντσέτα Μόσχου, η Φ. Λουκά, η Δ. Παναγιωτίδου, η Κ. Βλαχοπούλου, ο Πομύνης, ο Κολλάρος, ο Κλωτσώνης, ο Καραλιώτης, ο Κρεβατάς, ο Οικονόμου (θιασάρχηε), ο Ορέστης Μακρής κ.ά. 

Στην "Παριζιάνα" σατιρίζονταν θέματα αθλητικά, η Κοινωνία των Εθνών (που ήταν ο πρόδρομος του σημερινού ΟΗΕ), όμως τις εντυπώσεις έκλεψε πραγματικά ο Μακρής στο νούμερο του "Μπεκρή". Μάλιστα, σε εφημερίδα της πόλης δημοσιεύτηκε ένας διθυραμβικός ύμνος για τη συγκεκριμένη ερμηνεία, παρότι οι θεσσαλονικιώτικες εφημερίδες της εποχής δεν συνήθιζαν να δημοσιεύουν κριτικές για θεατρικές παραστάσεις, πόσο μάλλον για την ερμηνεία ενός ηθοποιού. Ήταν άραγε αυτή η πρώτη φορά που αναγνωριζόταν το ταλέντο του Ορέστη Μακρή να υποδύεται πετυχημένα έναν κωμικό τύπο μεθυσμένου;

Ως ένα σπάνιο ντοκουμέντο, αποκαλυπτικό της πραγματικά εξαιρετικής ερμηνείας του Μακρή στο ρόλο που θα χαρακτήριζε τελικά την πολύ σημαντική και μεγάλη σε αξία καριέρα του, αλλά και ως μια αφορμή για να ψάξουν οι ερευνητές λίγο περισσότερο το πότε και σε ποια παράσταση ξεκίνησε αυτός ο θρίαμβος του ηθοποιού, παρατίθεται εδώ το σχετικό, αρκετά ενδιαφέρον απόσπασμα.

ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΗΘΟΠΟΙΟΥ
Μια ωραία δημιουργία μέσα στις άλλες, που μας παρουσιάζει ο θίασος Οικονόμου, είνε ο Μακρής στο ρόλο του Μπεκρή. Δρασκελίζει τρικλίζοντας και νομίζετε πως μπαίνει στη σκηνή ολόκληρη η Πλάκα κι όλο το Ψυρή με τη μαγκιά τους, τη μέγκλα τους, μ' όλη τη σούρα τους που στάζει ιφ... και αγνή αθηναϊκή ρετσίνα. Να τι δώρο του Θεού είνε η καλοκαιρινή μάντρα. Έχει κι αυτή τις ωμορφιές της, τα σουξέ της, τις δημιουργίες της. Ένα νουμεράκι πεταχτό, ένα τραγουδάκι, μια γάμπα, ένα έξυπνο αστείο, σας θέλγουν, σας μεταρσιώνουν. Γιατί όχι; Αυτή την επιθεωρησούλα, μάλιστα, την "Παριζιάνα" αξίζει κανείς να την δη και να την ξαναδή προ πάντων για το Μακρή, στο ρόλο του Μπεκρεή. Είνε μια επιτυχία από κείνες που δεν περιγράφονται...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.